EEN ARTIKEL VOOR DUBBEL VIER

Regelmatig doen we een oproep aan jullie om kopij te leveren voor ons verenigingsblad. In het verleden kwam daar nooit veel van, maar heel langzaam komt er steeds meer input vanuit onze leden. Ik merk dat er veel mensen zijn die best een verhaal te vertellen hebben, maar er enorm tegen opzien om dit verhaal op papier te zetten. Dit is best te begrijpen; het valt niet mee om je verhaal of zelfs je zielenroerselen openbaar te maken. Fouten en vergissen zijn menselijk, net als de schroom om de pen, of tegenwoordig het toetsenbord ter hand te nemen. Toch is de inbreng van jullie, de leden, onmisbaar om een leuke, interessante en leesbare Dubbel Vier te maken.

Om de stap tot het schrijven van een artikel te vergemakkelijken staan hieronder een aantal eenvoudige aanwijzingen. Je hoeft je er niet aan te houden, maar door een aantal zaken in acht te nemen verlaag je de psychische drempel en krijg je een logische opbouw in je artikel.

Bij twee stappen die je normaal gesproken voor het schrijven dient te nemen wordt het je gemakkelijk gemaakt; ze zijn namelijk inherent aan onze vereniging.
Die twee stappen zijn doelgroep en onderwerp.

Doelgroep
De doelgroep is duidelijk, ons blad valt alleen op de deurmat bij leden van de Unifil vereniging of mensen heel nauw betrokken zijn bij onze vereniging dus dat is een gegeven. Je schrijft voor kenners, niet voor leken.

Onderwerp
Dit is breder te trekken maar zal vaak inherent zijn aan ons gedeelde Unifil verleden. Hoe is je uitzending geweest? Hoe ziet je leven er nu uit? Heeft de uitzending nog invloed op je leven? Een andere insteek kan zijn een verslag van een activiteit in het heden. Denk hierbij aan een verslag van onze Wandelgroep over de Vierdaagse, een oefening Blauw Koord of een bezoek aan Libanon. Negen van de tien keer gaat het in de Dubbel Vier om informerende artikelen. In een enkel geval gaat het om een opiniërend artikel, hiervoor gelden iets andere regels. Ik noem ze kort.

Opiniërend artikel
Voor een overtuigende tekst is de meest gebruikelijke indeling:
- jouw standpunt
- de beargumentering van je standpunt
- argumenten tegen je standpunt
- jouw weerlegging van deze argumenten
- de conclusie waarom jouw standpunt dus beter is.

Informerend artikel
De stap van denken naar schrijven is groot. Bedenk wat je over je onderwerp wilt vertellen. Denk aan de vijf W’s! Wie, Wat, Waar, Wanneer, Waarom.
Alles vertellen is meestal niet mogelijk, maak een selectie. Je kunt het overzicht bewaren door alvast de hoofdstukjes/alinea’s te bepalen. Schrijf ruwweg de informatie op die je in het hoofdstukje wilt geven. Gooi de zinnen (of slechts wat trefwoorden) er hap-snap uit en let niet op zinopbouw en spelling en dergelijke. Schrijf alles op wat in je opkomt. In een volgend stadium ga je dit stroomlijnen. Door dit per hoofdstukje te doen heb je meteen het kader van je artikel gecreëerd. Je hebt nu al een lijn in het verhaal te pakken!

Inleiding
Schrijf een pakkende inleiding. Dit is niet alleen het eerste wat de mensen lezen van je artikel. Het bepaalt ook of ze verder lezen. In de inleiding geef je aan wat je wilt vertellen aan de lezer. Overigens is het zo dat de Dubbel Vier een dankbaar lezerspubliek heeft, veel leden lezen hem van kop tot staart, dus de eerste winst is al binnen!

Uitwerken
Werk de hoofdstukjes uit. Verlies de boodschap van het hoofdstuk/alinea niet uit het oog. Beperk het gebruik van afkortingen. Schrijf een afkorting bij eerste gebruik in ieder geval helemaal uit. Wat voor jou vanzelf spreekt is voor de lezer mogelijk abracadabra. Ons ledenbestand is een dwarsdoorsnede van de bevolking. Gebruik normale taal en schrijf vlotte en niet te lange zinnen. Geef elk hoofdstukje een titel of elke alinea een tussenkop. Controleer of de volgorde na uitwerking nog steeds logisch is, begin, midden, einde.

Conclusie
De afsluiting van je verhaal. Bij een opiniërend artikel is dit duidelijk. Waarom heb jij gelijk?
Bij een informerend verhaal ligt dit anders. Een persoonlijke noot doet het hier altijd goed. Vertel iets over jezelf en je leven nu bijvoorbeeld. Human Intrest is ‘hot’. Sluit je artikel met een pakkende zin.

KLAAR!
Maar nog niet helemaal………
Laat als eerste de spellingscontrole van je computer los op je verhaal. Geloof het of niet, het wordt regelmatig vergeten. Print je verhaal uit en leg het terzijde. Borreltijd!
Een dag later lees je het verhaal nog eens rustig door, of je geeft het te lezen aan een huisgenoot/collega. Tip: je eigen verhaal hardop voorlezen klinkt weliswaar wat belachelijk maar kromme zinnen of storende herhalingen komen zo snel boven water. Een andere tip is om het verhaal zin voor zin van achteren naar voren te lezen. Vaak ken je het artikel al van buiten en lees je over je fouten heen. Het is geen prettig werk, maar je haalt er zo vaak alle fouten uit.

Praktische zaken

Illustraties
Foto’s trekken meer aandacht dan tekst. We willen ze graag hebben, het verhoogt de attentiewaarde van je artikel en de leesbaarheid van de Dubbel Vier. Probleem is dat we veel foto’s in lage resolutie aangeleverd krijgen, vaak al opgenomen in het tekstdocument. Doe dit niet! Stuur foto’s apart en in de hoogst mogelijke resolutie. Voor publicatie op de website is dit minder belangrijk, maar voor publicatie in print hebben we echt hoge resolutie nodig. Voorzie, indien nodig, je foto’s van commentaar of bijschrift.

Ondertekening
Ere wie ere toekomt! Onderteken het artikel met je naam en wanneer/waar je in Libanon hebt gezeten! Je schrijft voor kenners, ex-Unifil collega’s die weten van de hoed en de rand. Ze zijn geïnteresseerd in waar jij hebt gezeten. Stuur artikel en foto’s gescheiden naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Dank voor de moeite en veel succes!

Ron Lochtenbergh

Datum : 10 februari 2019