NEDERLANDSE  UNIFILVERENIGINGNUV-logo-Beleid

30 maart 2011

OPZETTEN SOCIAAL FONDS

Nb de inhoudelijke wijzigingen ten opzichte van de vorige verzie zijn aangegeven

Een aantal jaren geleden is het Libanon fonds overgedragen aan de NUV. Het ging toen om ongeveer 800 Euro. Daarmee zouden ondersteunende activiteiten in de richting van gesneuvelden, hun nabestaanden en libanongangers kunnen worden betaald. Na enige tijd was dit fonds natuurlijk uitgeput. Op enig moment is dan ook de contributie verhoogd met een Euro om deze activiteiten te kunnen betalen. Dit geld is echter in de afgelopen jaren nooit gereserveerd. Wel zijn er activiteiten gedaan, die betaald werden uit de contributie. Er kon daarom ook nooit goed  verantwoording worden afgelegd over inkomsten en bestedingen op dit gebied.

Het bestuur wil hier verandering inbrengen. Startend in 2010  is 1000 Euro gereserveerd voor zorg, lief en leed en diverse sociale activiteiten. Verder wil het bestuur activiteiten als:nuldelijnszorg, aandacht aan nabestaanden, medewerking geven aan het oplossen van schrijnende gevallen, etc, ondersteunen. Daarom  wordt een Sociaal Fonds opgericht. Dat fonds wordt naar behoefte gevuld vanuit de contributie en mogelijke subsidies van het Veteranen Instituut en het zogenaamde V-Fonds. Het bestuur gaat er vanuit dat we hierdoor de contributie niet hoeven te verhogen.

2011 wordt een jaar waarin we de subsidieaanvragen in gang zetten en invulling geven aan activiteiten als nuldelijnszorg en lief en leed. Hoe dat gaat uitpakken, is nog niet te zeggen. Dat wordt een punt van uitproberen,  evaluatie en bespreking op de volgende ALV in 2012.

Wij stellen een reglement op, waarin zaken als: doelgroepen, doeleinden, besteding, verantwoording over uitgaven en activiteiten, etc, worden vastgelegd.

Wij gaan nu de ALV in 2011 heeft ingestemd snel aan de slag om het  Sociaal Fonds in het komende jaar verder te ontwikkelen en daarover te rapporteren.

Namens het bestuur

Sjaak Duine