Uitnodinging 4 mei Nationaal Ereveld Loenen

schermafbeelding 2022 05 01 om 09.01.53Bloemlegging Nederlandse UNIFIL Vereniging

Vóór de ceremonie op het Ereveld Loenen zal een delegatie van de NUV vantevoren bloemen leggen op de graven van onze gesneuvelde kameraden. Het is verstandig hier rond 11:30 uur aanwezig te zijn als u dit wilt bijwonen.

Herdenking

Op 4 mei staan wij stil bij de gevolgen van oorlog, de echo die doorklinkt op het leven van de slachtoffers, hun nabestaanden en de generaties daarna. Wij willen met Eerbewijs graag de herinnering aan iedereen die is omgekomen overbrengen op volgende generaties. Wij willen u dan ook vragen, als het mogelijk is, iemand van een jongere generatie mee te nemen naar de herdenking.

U bent van harte uitgenodigd om op woensdag 4 mei 2022 deze herdenking bij te wonen op Nationaal Ereveld Loenen.

• 12.30 uur - Openingsprogramma:
    met o.a. Het Indisch Onze Vader en voordrachten door jongeren onder leiding van Theater Na de Dam.
  • 13.30 uur - Herdenkingsceremonie bij de kapel met bijdragen van:
    Els de Kom, kleindochter van verzetsstrijder Anton de Kom
    Hanke Bruins Slot, minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
    Jon van Eerd en Jeugdorkest het Britten
    Leerlingen van de Koninklijke Scholengemeenschap Apeldoorn
    Binyomin Jacobs, opperrabbijn

Taptoe, één minuut stilte, het Wilhelmus Kranslegging

Uw gastvrouw tijdens de herdenkingsceremonie is Aldith Hunkar.
Het programma wordt muzikaal ondersteund door Jeugdorkest het Britten.

Nationaal Ereveld Loenen
Groenendaalseweg 64
7371 EZ LoenenSchermafbeelding 2022 05 01 om 09.09.53

In de aula van het herdenkings- en educatiecentrum op het ereveld wordt om 11.00 uur een oecumenische dienst gehouden. Deze dienst wordt verzorgd door Pastor W.C.J. Vroom, pastoraal werker van de HH. Franciscus en Clara parochie, en ds. M. Oostenbrink, predikant van de Protestantse gemeente te Loenen.

Nationaal Ereveld Loenen is de hele dag geopend. Om 13.30 uur start de officiële herdenking met een ceremonie op het ereveld. De herdenking eindigt om 14.30 uur. Bezoekers van de ceremonie vragen wij uiterlijk om 13.15 uur aanwezig te zijn.

De herdenking wordt live uitgezonden door Omroep Gelderland en is te volgen via de website en social media van de Oorlogsgravenstichting.

Praktische informatie Eerbewijs, Nationaal Ereveld Loenen

Inschrijvingen > De herdenking is vrij toegankelijk. Inschrijven is dan ook niet nodig.

Programmaboekje > Op het ereveld ontvangt u een programma met aanvullende informatie.

Parkeren > Wij verzoeken u te parkeren in het weiland op nummer
39. Het is gezien de grote drukte niet mogelijk op het terrein van het ereveld te parkeren. Rolstoelgebruikers en mensen die slecht ter been zijn adviseren wij om de auto te parkeren bij restaurant Den Eikenboom, Beekbergerweg 2 in Loenen en vervolgens gebruik te maken van ons pendelvervoer naar het ereveld.

Openbaar Vervoer > Als u met het openbaar vervoer naar Loenen komt, raden wij u aan met de trein naar Apeldoorn of Dieren te reizen. Vanuit deze plaatsen is er een rechtstreekse busverbinding naar Loenen. De actuele vertrektijden van bus 43 (Syntus) kunt u terugvinden op de

website www.9292ov.nl. U kunt ook bellen naar 0900 9292 (€ 0,70 p/m). De reistijd van NS-station Apeldoorn naar Loenen bedraagt ongeveer
25 minuten. Van NS-station Dieren naar Loenen is de reistijd ongeveer 30 minuten. In Loenen stopt de bus bij restaurant ‘Den Eikenboom’ (halte Bruisbeek/Centrum). Vanaf hier kunt u gebruik maken van ons pendelvervoer.

Pendel tussen restaurant Den Eikenboom en Nationaal Ereveld Loenen > Vanaf ongeveer 10.30 uur staat bij de bushalte ‘Den Eiken- boom’ een busje gereed om u naar het ereveld te brengen. Na afloop van de plechtigheid kunt u tot ongeveer 17.00 uur van dit busje gebruik maken om naar deze bushalte terug te keren.