VIADUCT BIJ GRONINGEN VERNOEMD NAAR OVERLEDEN JAN HOITING

VIADUCT WESTERBROEK BIJ GRONINGEN VERNOEMD NAAR OVERLEDEN UNIFIL-MILITAIR SOLDAAT JAN HOITING

In het stadhuis van Groningen heeft op vrijdagmiddag 28 juni 2024 de symbolische onthulling van het naambord plaatsgevonden van het viaduct Westerbroek bij Groningen. Het viaduct draagt nu de naam van UNIFIL-militair Soldaat Jan Hoiting, die op 5 oktober 1983 in Scribbin (Libanon) is overleden. Jan diende van juli tot oktober 1983 als dienstplichtig militair en boordschutter bij het YP-peloton en was gelegerd op post 7.16 in Al Yatun.
Het bord werd onthuld door loco-burgermeester van Groningen Eelco Eikenaar en Henk Hoiting, de broer van Jan.

De naamgeving van circa 40 viaducten naar tijdens hun missie overleden militairen is een initiatief van het Nationaal Veteranen Platform in samenwerking met Rijkswaterstaat, Defensie en Gemeenten. De doelstelling van dit project is het maatschappelijk zichtbaar maken van militairen die in het recente verleden in het kader van de vrijheid hun leven gaven.

Bij de ceremonie waren aanwezig de familie Hoiting, collega-veteranen van zijn eenheid en het toenmalig bataljon en vertegenwoordigers van Defensie (IGK), 44ste Pantserinfanterie Bataljon JWF, Veteranen Platform en Nederlandse UNIFIL Vereniging.

IMG 5379 conv JH