Dodenherdenking 4 mei in Loenen en Havelte

“We moeten onder ogen zien dat vrede geen vanzelfsprekend is en democratie geen samenlevingsvorm is die onkwetsbaar is. Vrede en ook de democratie zijn waardevolle zaken die zorg en onderhoud nodig hebben. En op het moment dat wij die twee voor lief nemen dan is het oppassen geblazen. En soms lijkt het erop dat dat nu actueel is. Aan de rand van ons continent woedt een wrede oorlog waarin met niets ontziend geweld een land in haar bestaan bedreigd wordt. Op vele plekken in de wereld klinken grote woorden en lijkt de toon agressiever te worden. Een wereld die zoekt naar een nieuwe balans en dat is altijd een riskante tijd en vraagt om warme harten en koele hoofden van hen die ons in deze tijden leiden.”

Deze woorden sprak de president van de Raad van Toezicht van de Oorlogsgravenstichting Jaap Smit in zijn speech tijdens de Dodenherdenking op het Nationaal Ereveld in Loenen. Een detachement van onze Nederlandse UNIFIL Vereniging was bij het eerbewijs aan die gevallen zijn tijdens oorlog en vredesoperaties aanwezig. Voorafgaand aan de centrale plechtigheid hebben UNIFILLERS bloemstukken gelegd bij graven van militairen die bij verschillende vredesmissies zijn omgekomen. Dat het eerbewijs van onze vereniging op prijs wordt gesteld bleek uit een die avond ontvangen e-mailbericht van een weduwe van één van geëerde militairen met de woorden: “Bedankt voor het mooie stuk bij de graven van onze geliefde... “.

Gedurende de 2 minuten stilte op donderdagavond 4 mei heeft een detachement van de Nederlandse UNIFIL Vereniging aan de herdenking op de Johannes Postkazerne in Havelte deelgenomen. De bataljonscommandant van het 44 PAINF bataljon Overste Frenken ging in zijn speech onder meer in op de vernoeming van een viaduct in Ridderkerk naar Sergeant Philip De Koning die op 9 november 1979 omkwam nadat een antitankmijn onder zijn drietonner ontplofte. Philip overleed de dag voor zijn 22ste verjaardag. Namens UNIFIL hebben 2 veteranen een bloemenkrans gelegd bij het monument op het kazerneterrein.

Laten we met ons warme hart de gevallen militairen jaarlijks blijven gedenken.